Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
Začni psát pro vyhledávání...

Obchvat Brandýsa

Obchvat Brandýsa

Řeší levobřežní dopravu a odcloní centrum Brandýsa od těžké a tranzitní dopravy.

Aktuální situace

Dlužno říct, že obchvat Brandýsa je třeba ještě vyhodnotit, protože po dobudování obchvatu Boleslavi by nemusel být problém tak palčivý a již dnes je téměř jisté, že před dostavbou Boleslavského obchvatu se stavět nezačne.

Účel obchvatu

Jde o dopravu po silnici II/101 z Kostelce, tedy o dopravu ze severu středních Čech po takzvaném aglomeračním okruhu kolem Prahy.

Změna po dostavění obchvatu Boleslavi

Po dostavění obchvatu Boleslavi by se většině řidičů vyplatilo:

  • využít silnici 331
  • přes boleslavský obchvat dojet na dálnici

Silnice 101 by zůstala využívána zřejmě jen pro menší územní celek ohraničený Kostelcem, Neratovicemi a Odolenou Vodou.

Technické řešení

Obchvat Brandýsa počítá s “přeložkou silnice” 101:

  • z Kostelecké někde před pumpou Benzina
  • kolem sídliště BSS
  • za Hrušovickým rybníkem podél stožárů vysokého vedení (ty se kvůli němu již přesunuly)
  • přes silnici 601
  • odbočka na dálniční nájezd 10 Zápy
  • končí napojením na silnici 101 v prostoru za obcí Zápy

Vedlejší přínosy

  • sníží dopravu v Zápech
  • funguje také jako obchvat Záp (dnes silnicí nešťastně rozdělených)

Obchvat Brandýsa v mapě.

V druhé mapě, Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, je vyznačen i severní obchvat Záp.

Plány obchvatů v Zásadách územního rozvoje (ZUR).

Technické problémy

Obchvat má několik dílčích problémů:

  • nutnost drahé stavby na pylonech či přemostění oblasti za Hrušovickým rybníkem
  • kritika, že zničí “jedinou přírodně zachovalou oblast” (ve skutečnosti shluk náletových dřevin za Hrušovickým rybníkem)

Řešení hluku

Část kritiky míří také k hluku. Stavbu by bylo potřeba:

  • oddělit od města valem či zapuštěním pod úroveň terénu
  • včas oddělit město od obchvatu vysázeným smíšeným lesem
  • nikoliv jen “protihlukovým remízkem”, jaký se vysázel u Zahradního města

Hlavní výhody

Hlavní výhodou Brandýského obchvatu by bylo:

  • odvedení dopravy z Pražské ulice
  • snížení dnes velmi nevkusného “roztržení” náměstí těžkou dopravou
  • možnost zklidnit dopravu v centru města
  • realizace cyklostezek
  • udělat Brandýs bezpečně průchozí

Napojení na dálnici

Dnešní sjezd z dálnice D10 na Brandýs by byl napojen na obchvat tak, že by těžká doprava neprojížděla skrze město po Průmyslové a Pražské dále, než za průmyslovou zónu.

Náklady a realizace

  • Předpokládané náklady: kolem 200 milionů Kč
  • postupně se realizuje
  • v průběhu loňského roku došlo k přesunu elektrických sítí
  • v průběhu dvou let by se mělo začít stavět (termín se zřejmě bez podstatného dohledu nedodrží)

Alternativní řešení

I kdyby se ukázalo, že po dostavbě Boleslavského obchvatu není kapacitně Brandýský obchvat potřebný, považujeme za podstatné:

  • vybudování obchvatu kolem Záp
  • spojka Kostelecká - Kralupská

Náš závazek

Piráti prosazují vybudování obchvatu a jsou připraveni se o něj zasazovat přes celostátní vedení strany i v rámci Středočeského kraje a Prahy. Zároveň ale chceme pracovat na vysázení lesa, který by hlukově obchvat od města oddělil.

← Zpět na aktuality