Obchvat Brandýsa
Obchvat Brandýsa
Řeší levobřežní dopravu a odcloní centrum Brandýsa od těžké a tranzitní dopravy.
Aktuální situace
Dlužno říct, že obchvat Brandýsa je třeba ještě vyhodnotit, protože po dobudování obchvatu Boleslavi by nemusel být problém tak palčivý a již dnes je téměř jisté, že před dostavbou Boleslavského obchvatu se stavět nezačne.
Účel obchvatu
Jde o dopravu po silnici II/101 z Kostelce, tedy o dopravu ze severu středních Čech po takzvaném aglomeračním okruhu kolem Prahy.
Změna po dostavění obchvatu Boleslavi
Po dostavění obchvatu Boleslavi by se většině řidičů vyplatilo:
- využít silnici 331
- přes boleslavský obchvat dojet na dálnici
Silnice 101 by zůstala využívána zřejmě jen pro menší územní celek ohraničený Kostelcem, Neratovicemi a Odolenou Vodou.
Technické řešení
Obchvat Brandýsa počítá s “přeložkou silnice” 101:
- z Kostelecké někde před pumpou Benzina
- kolem sídliště BSS
- za Hrušovickým rybníkem podél stožárů vysokého vedení (ty se kvůli němu již přesunuly)
- přes silnici 601
- odbočka na dálniční nájezd 10 Zápy
- končí napojením na silnici 101 v prostoru za obcí Zápy
Vedlejší přínosy
- sníží dopravu v Zápech
- funguje také jako obchvat Záp (dnes silnicí nešťastně rozdělených)
V druhé mapě, Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje, je vyznačen i severní obchvat Záp.
Technické problémy
Obchvat má několik dílčích problémů:
- nutnost drahé stavby na pylonech či přemostění oblasti za Hrušovickým rybníkem
- kritika, že zničí “jedinou přírodně zachovalou oblast” (ve skutečnosti shluk náletových dřevin za Hrušovickým rybníkem)
Řešení hluku
Část kritiky míří také k hluku. Stavbu by bylo potřeba:
- oddělit od města valem či zapuštěním pod úroveň terénu
- včas oddělit město od obchvatu vysázeným smíšeným lesem
- nikoliv jen “protihlukovým remízkem”, jaký se vysázel u Zahradního města
Hlavní výhody
Hlavní výhodou Brandýského obchvatu by bylo:
- odvedení dopravy z Pražské ulice
- snížení dnes velmi nevkusného “roztržení” náměstí těžkou dopravou
- možnost zklidnit dopravu v centru města
- realizace cyklostezek
- udělat Brandýs bezpečně průchozí
Napojení na dálnici
Dnešní sjezd z dálnice D10 na Brandýs by byl napojen na obchvat tak, že by těžká doprava neprojížděla skrze město po Průmyslové a Pražské dále, než za průmyslovou zónu.
Náklady a realizace
- Předpokládané náklady: kolem 200 milionů Kč
- postupně se realizuje
- v průběhu loňského roku došlo k přesunu elektrických sítí
- v průběhu dvou let by se mělo začít stavět (termín se zřejmě bez podstatného dohledu nedodrží)
Alternativní řešení
I kdyby se ukázalo, že po dostavbě Boleslavského obchvatu není kapacitně Brandýský obchvat potřebný, považujeme za podstatné:
- vybudování obchvatu kolem Záp
- spojka Kostelecká - Kralupská
Náš závazek
Piráti prosazují vybudování obchvatu a jsou připraveni se o něj zasazovat přes celostátní vedení strany i v rámci Středočeského kraje a Prahy. Zároveň ale chceme pracovat na vysázení lesa, který by hlukově obchvat od města oddělil.