Brandýs nad Labem - Stará Boleslav
Začni psát pro vyhledávání...

Strategie pro zprůchodnění města pro cyklisty a pěší

Strategie pro zprůchodnění města pro cyklisty a pěší

Naše město by bylo ideální na cyklodopravu, kdyby to ovšem bylo bezpečné. Bohužel tomu tak ne vždy je. Proto jsme najali na radnici odborníka a nechali jej celé naše město prozkoumat a navrhnout řešení.

Ta byla později veřejně projednána jako tzv. cyklogenerel. Online přenos z prezentace a projednání je zde na Youtube. Bohužel ke schválení cyklogenerelu po našem odchodu z radnice již nedošlo a tudíž naše město v oblasti pěší a cyklo dostupnosti opět usnulo. To ale neznamená, že se věci nemohou změnit a na prostupnosti našeho města se zase dá pracovat.

Tady je zkrácený výtah ze strategie předložené Tomášem Cachem.

Část A: Vize a Analýza

1.0 Vize

Cílem této strategie je přeměnit souměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav na místo, kde se pěší chůze a jízda na kole stanou bezpečnými, komfortními, plynulými a přirozenými způsoby dopravy pro každodenní cesty. Vize směřuje k městu, které je plně prostupné pro všechny generace – od dětí jedoucích do školy po seniory na cestě za službami – a kde kvalita veřejného prostoru podporuje aktivní pohyb a zdravý životní styl.

2.0 Analýza současného stavu

Základem strategie je podrobné vyhodnocení stávajících podmínek, které odhalilo silné i slabé stránky, příležitosti i hrozby.

Silné stránky Město má vynikající předpoklady pro rozvoj nemotorové dopravy, především díky své kompaktnosti a krátkým vzdálenostem. Podstatná část cest v rámci města, ať už z okrajových částí do center nebo mezi oběma historickými jádry, trvá na jízdním kole řádově jen jednotky minut. Pro dopravu i rekreaci již dnes slouží vybudované trasy, z nichž nejvýznamnější je mezinárodní Labská cyklotrasa vedoucí po levém břehu Labe. Mnoho tradičních obytných zástaveb je navíc díky své ucelené uliční síti relativně dobře prostupných. Celkový potenciál umocňuje atraktivní přírodní a rekreační zázemí v okolí řeky a v přilehlé krajině.

Slabé stránky Navzdory silným stránkám je území města výrazně fragmentováno řadou bariér, které zásadně omezují plynulý a bezpečný pohyb. Nejvýznamnější přírodní bariérou je řeka Labe, kterou lze v současnosti na kole překonat pouze na jediném místě – po přetíženém silničním mostě Generála Lišky, kde cyklisté sdílí prostor s intenzivní motorovou dopravou.

Ještě závažnější jsou umělé bariéry. Mezi liniové patří dálnice D10 a její mimoúrovňové křižovatky, které komplikují prostupnost území, a železniční tratě. Pravobřežní koridor vytváří několikakilometrovou bariéru bez bezpečného legálního překonání, zatímco levobřežní trať tvoří bariéry přímo v zástavbě Brandýsa nad Labem. Kritickým problémem jsou také hlavní silniční průtahy (II/610 – Pražská, Boleslavská; II/101 – Kostelecká, Průmyslová), které vedou tranzitní dopravu centrem města a nejsou adekvátně uzpůsobeny pro bezmotorový provoz. Plošné bariéry pak představují rozsáhlé uzavřené produkční a logistické areály, zejména v jižní části Brandýsa, které nutí pěší i cyklisty k dlouhým objížďkám. V neposlední řadě chybí kvalitní a bezpečné zázemí pro kombinovanou dopravu (B+R – Bike and Ride) u většiny uzlů veřejné dopravy, což brání efektivnímu spojení jízdy na kole a cestování autobusem či vlakem.

Příležitosti Strategie identifikuje řadu příležitostí pro zásadní zlepšení. Velký potenciál spočívá v plošném zklidňování dopravy v obytných částech města, především zřizováním zón 30 a povolením obousměrného provozu cyklistů v jednosměrných ulicích (tzv. cykloobousměrky). Klíčovou příležitostí jsou připravované rekonstrukce hlavních komunikací (např. Pražská, Boleslavská) a plánovaná výstavba městských obchvatů. Tyto projekty umožní nejen integrovat kvalitní cyklistickou infrastrukturu, ale také následně vymístit tranzitní dopravu z historických center a přeměnit je v klidnější a pro život přívětivější zóny. Zásadní je také probíhající aktualizace Územního plánu, která umožňuje právně ochránit klíčové koridory pro pěší a cyklistické trasy a zajistit tak jejich budoucí realizaci.

Hrozby Existují však i rizika, která by mohla pozitivní vývoj zvrátit. Největší hrozbou je realizace nových dopravních staveb a developerských projektů bez dostatečného zohlednění potřeb nemotorové dopravy, což by vedlo k vytváření nových, trvalých bariér. Stejně tak je rizikem nevyužití potenciálu nových obchvatů; pokud po jejich zprovoznění nedojde k aktivnímu zklidnění center, uvolněná kapacita komunikací pouze vyvolá novou automobilovou dopravu a problémy se brzy vrátí v ještě větší míře. Problematické je i pokračující schvalování územně plánovací dokumentace, která potřeby bezpečné a plynulé sítě pro pěší a cyklisty dostatečně neřeší.


Část B: Strategický Rámec

3.0 Základní principy

Strategie vychází z moderních a osvědčených metodik definovaných v Technických podmínkách TP 179 – Navrhování komunikací pro cyklisty. Klíčovým principem je vytvoření ucelené a srozumitelné sítě, která bude kombinovat tři základní typy prostoru dle jejich charakteru a funkce.

  • Integrované koridory: Jedná se o hlavní dopravně-urbanistické osy města, zpravidla zatížené vyšší intenzitou motorové dopravy. Na těchto komunikacích není cílem cyklisty vylučovat, ale naopak jim zajistit bezpečný a plynulý průjezd pomocí integračních opatření, jako jsou vyhrazené nebo ochranné jízdní pruhy pro cyklisty.
  • Chráněné trasy: Tvoří páteřní síť pro bezpečný pohyb s minimálním nebo nulovým kontaktem s motorovou dopravou. Jde především o samostatné stezky pro chodce a cyklisty, cesty v parcích, podél vodních toků nebo revitalizované historické cesty, které slouží jak pro rekreaci, tak pro každodenní dopravu.
  • Zklidněné ulice: Představují většinu komunikační sítě v obytných a smíšených zónách. V těchto ulicích je prioritou nízká rychlost vozidel (do 30 km/h) a smíšený provoz, kde cyklisté bezpečně sdílí vozovku s automobily a kde není nutné budovat oddělenou infrastrukturu.

4.0 Strategické cíle

Na základě analýzy a stanovených principů byly definovány následující strategické cíle:

  1. Překonat klíčové bariéry: Vytvořit jednotné a prostupné souměstí propojením oddělených částí pomocí nových lávek, podjezdů a bezpečných přejezdů.
  2. Zajistit bezpečnou a přímou cestu do každé školy: Zaměřit se na bezpečí nejzranitelnějších účastníků provozu a vytvořit síť tras, po kterých se děti dostanou bezpečně do škol a za volnočasovými aktivitami.
  3. Navrátit ulice lidem: Systematicky zklidňovat dopravu v obytných čtvrtích a omezovat nežádoucí tranzitní automobilovou dopravu v historických centrech.
  4. Zajistit kvalitní zázemí v cíli cesty: Motivovat k jízdě na kole nejen kvalitními trasami, ale i dostatečným množstvím bezpečného a pohodlného parkování.
  5. Formalizovat síť: Zakotvit navrhovanou síť a její principy do všech relevantních plánovacích dokumentů města, aby se stala závazným podkladem pro veškerý budoucí rozvoj.

Část C: Akční plán

5.0 Klíčové akce a projekty

Pro Cíl 1: Překonání klíčových bariér Pro propojení obou částí souměstí je klíčová příprava a realizace nové lávky pro pěší a cyklisty přes Labe v místě původního historického mostu. Dále je navržena realizace sítě chráněných propojení, například přeměna cesty podél železniční vlečky na zpevněnou stezku nebo doplnění chybějící části cesty podél Proboštského jezera. Na hlavních silničních tazích, kde není možné vést oddělenou stezku, je nutné při nejbližších rekonstrukcích vyznačit jízdní pruhy pro cyklisty (cyklopruhy). Tento krok je navržen pro ulice Boleslavská, Okružní, Pražská (v úseku k hranici obce), Zápská, Královická (stoupací pruh) a Průmyslová. U všech světelně řízených křižovatek se doporučuje zřídit předsunuté prostory pro cyklisty.

Pro Cíl 2: Bezpečná cesta do každé školy Tento cíl bude naplněn souborem opatření zaměřených na bezprostřední i širší okolí všech školských zařízení. Prvním krokem jsou rychlé a nízkonákladové úpravy proveditelné pomocí dopravního značení, jako je legalizace jízdy na kole na vybraných stávajících chodnících (v režimu stezky pro chodce s povoleným vjezdem cyklistů) a úprava přechodů na sdružená místa pro přejíždění. U škol, kde dochází k ranním kongescím způsobeným auty, se navrhuje prověřit zavedení konceptu tzv. “školní ulice”, tedy dočasného omezení vjezdu automobilů v čase začátku vyučování. Tento koncept je doporučen zejména pro ZŠ Palachova, ZŠ Jungmannova, ZŠ Školní a ZŠ Komenského. Nezbytnou součástí je také modernizace parkování pro kola a koloběžky u škol, konkrétně náhrada nevhodných stojanů typu “drátolam” za stojany typu obráceného “U”, které umožňují bezpečné uzamčení rámu kola.

Pro Cíl 3: Navrátit ulice lidem Pro plošné zvýšení bezpečnosti a komfortu v obytných lokalitách se navrhuje zavedení režimu Zóny 30 na všech místních komunikacích s výjimkou hlavních průjezdných tras. Všechny jednosměrné ulice v těchto zónách musí být standardně řešeny jako “cykloobousměrky”, tedy s povoleným obousměrným provozem pro cyklisty, a to primárně jen pomocí svislého dopravního značení. Pro zamezení nežádoucího tranzitu, který si zkracuje cestu přes obytné čtvrti a historická jádra, je doporučeno prověřit výrazné zklidnění vybraných vazeb. Jedná se například o ulice Komenského, Mělnická a Na Celné, kde lze průjezd pro tranzitní automobilovou dopravu omezit či zcela vyloučit, avšak při zachování plné prostupnosti pro pěší a cyklisty.

Pro Cíl 4: Kvalitní zázemí v cíli cesty Aby bylo kolo atraktivní dopravní alternativou, je nutné zajistit kvalitní koncové služby. Klíčové je vybudování krytých a bezpečných parkovacích kapacit B+R (Bike & Ride) u nádraží a autobusového terminálu ve Staré Boleslavi, kde zcela chybí. Je také třeba vyřešit nevyhovující umístění stávajícího B+R u nádraží v Brandýse nad Labem. Pro krátkodobé parkování ve veřejném prostoru je nutné přijmout jako městský standard stojany typu “obrácené U” a systematicky je instalovat u veřejných institucí, obchodů, sportovišť a dalších cílů cest.

Pro Cíl 5: Formalizace sítě Pro zajištění dlouhodobé udržitelnosti a realizace této strategie je nezbytné, aby se její klíčové výstupy staly závaznou součástí plánovacích procesů. Navrhovaná síť páteřních chráněných tras a propojení musí být zanesena do závazné části Územního plánu města. Tím bude zajištěna jejich územní ochrana a stanou se oporou pro jejich budoucí realizaci, například v rámci developerských projektů nebo u velkých investorů. Stejně tak je nutné stanovit jako pravidlo, že všechny budoucí projekty rekonstrukcí komunikací a veřejných prostranství musí plně zohledňovat a naplňovat cíle této koncepce.

← Zpět na aktuality